Paulien

Paulien Derwort

Geacht college, geachte wethouder Revis,

Als inwoner van Den Haag volg ik de ontwikkelingen rondom het Internationaal Park op de voet. Ik ben dol op deze gebieden en ik ben blij dat u als gemeente er kennelijk ook veel waarde aan hecht. U heeft uw bewoners gevraagd om reactie te geven op het plan, en ik maak graag gebruik van die mogelijkheid.

Ik ben inwoner van Den Haag sinds 2010. Ik heb voor deze stad gekozen vanwege de grote verscheidenheid aan faciliteiten en de afwisseling tussen drukte en rust, het contrast tussen chic en rauwheid van de stad. Als ZZP’er is de gehele stad mijn werkplek. Ik maak gebruik van de grand cafés om te overleggen met klanten, en in de gezellige koffietentjes en bibliotheken om te werken. Ik woon in een drukke buurt in Segbroek, waar een overdaad is aan verkeer, herrie, beton, eetgelegenheden, cafés, ‘gedoe’, criminaliteit en juist leuke buurtinitiatieven: kortom reuring. Het is fijn om in een buurt te wonen waar altijd wat gebeurt (positief en negatief), en het is zo prettig omdat je er af en toe aan kunt ontsnappen. Om nieuwe energie op te doen ga ik dan ook regelmatig met de hond wandelen in de Scheveningse Bosjes. Daar is het rustig, daar zijn geen schreeuwende kinderen, daar is geen horeca, daar is geen beton, daar is even geen gedoe. Dit soort plekken geven de kans om even weg te zijn van de hectiek van de stad. En het mooie is dat we hiervoor Den Haag niet hoeven te verlaten, wij hebben de groene pareltjes gewoon in de buurt: natuur zonder reuring.

Want reuring, daar heeft Den Haag geen geen gebrek aan. We hebben de binnenstad en de omliggende wijken voor horeca, cultuur en feest. We hebben de boulevard van Scheveningen voor entertainment voor jong en oud, we hebben Westbroekpark waar nu al festivals worden georganiseerd, we hebben het Malieveld en niet te vergeten het Zuiderpark voor concerten. Nu begrijp ik uit uw plannen dat u deze reuring wilt uitbreiden naar de Scheveningse Bosjes en dat gaat me aan het hart.

Ik ben niet tegen vernieuwing, vooral niet wanneer het verbetering betreft. Ik begrijp dat de gemeente ambities heeft om dit gebied her en der op te knappen. Er is dan ook een aantal elementen aan uw plan wat ondersteuning verdient. Bijvoorbeeld het verbinden van de drie afzonderlijke gebieden; het uitbreiden van de biodiversiteit en het verwijderen van de overtollige asfaltpaden in de Scheveningse Bosjes. Jammer is alleen wel dat u er een zes meter breed verlicht pad voor in de plaats wilt aanleggen. In uw visiedocument zegt u dat het ‘karakter van de drie gebieden behouden blijft’, maar een bos met een zulke lanen, waar bomen voor moeten wijken, dat verdringt juist het karakter van het bos. In uw plan spreekt u van het creëren van een ‘echt stadspark’, een kwalificatie die in het geheel niet past bij het huidige Scheveningse bos.

Daarnaast is het moeilijk te begrijpen dat u dit kleine stukje rustige natuur wilt verstoren met zaken als een waterspeeltuin, zwanenbootjes (!), foodtrucks en een biergarten. De bewoners van Den Haag zelf zitten hier dan ook niet op de wachten, zoals blijkt uit de vele reacties die u de afgelopen tijd heeft mogen ontvangen en de protesten die zijn georganiseerd. Kennelijk leeft bij de gemeente het idee dat de inwoners van Den Haag behoefte hebben aan entertainment, toeters en bellen in een natuurgebied. Maar voor een kermis kunnen we al terecht op het Malieveld.

Maar wat me nog het meeste zorgen baart is dat in het document de nut en noodzaak van uw plan onduidelijk blijft. Er wordt gesproken over zaken als ‘herkenbaarheid’, ‘allure’ en ‘een icoon voor de stad’. In het ambitiedocument heeft u foto’s geplaatst van parken in wereldsteden als New York en Londen. Het lijkt erop dat Den Haag zich wil meten met de uitstraling van dergelijk steden. City Marketing dus, waarin de economische waarde van de toerist of expat hoger wordt gewaardeerd dan immateriële zaken als natuur, rust en schone lucht. Het plan wordt mooi gepresenteerd alsof het de cultuurhistorische waarde van het groen wil versterken. Maar als we naar de details kijken worden de contouren zichtbaar van het zoveelste prestigeproject, vooral in het leven geroepen voor de buitenwacht en niet voor de inwoners van Den Haag.

Maar goed, City Marketing dus. Elke marketingstrateeg weet is dat dé trend van nu authenticiteit is: een waardering van immateriële waarden, voor ‘puur en eerlijk’: dicht bij jezelf blijven dus. Als Den Haag steden als Londen wil gaan copycatten doet het zichzelf dan ook tekort. Het unieke van Den Haag is nu juist dat ze te midden van alle moderne stadsfaciliteiten een bijzonder binnenduingebied herbergt. Internationale allure is al op veel andere plekken in onze stad te vinden, laten we onze authentieke parken en bossen koesteren en hier geen speeltuin van maken. De boel aanschoffelen, wat nieuwe bankjes: allemaal prima. Maar laten we het schaarse beetje natuur wat we hebben niet verder indammen.

Ik wens u veel wijsheid toe.

Met vriendelijke groet,

Paulien Derwort

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *