Mevrouw M.C. Meyer

Foto Maurits Burgers

Foto Maurits Burgers

Dames en Heren,

De Scheveningse Bosjes zijn mij lief omdat ze een natuurgebied in de stad zijn. Ik vind er rust en stilte, frisse lucht, bankjes waar ik kan zitten mijmeren, lezen of praten en ik kan er het komen en gaan van de seizoenen beleven. Soms zie je daar de buizerd op een tak zitten, in de vroege zomer hoor je er de nachtegalen zingen. Jaren geleden konden we er (met een beetje geluk) een groepje goudhaantjes zien; wie regelmatig in de Bosjes wandelde keek naar ze uit en hoorde andere wandelaars ook over ze praten.

De Bosjes hebben nog veel meer te bieden: er is een plek waar kinderen hutten bouwen van takken en stammetjes. Een grote speeltuin met allerlei schommels, klimrekken en nog veel meer. Er naast een skatebak waar de oudere jeugd zijn kunsten kan oefenen en vertonen. Bij de ingang staat altijd een ijscoman, een eindje verderop, tegenover het Prinsevinkenpark is een koffiehuisje met terras. Er is een grote zandvlakte waar de honden vrij kunnen ravotten. Er zijn ruiterpaden. Er zijn kronkelende zandpaadjes waar je soms nog een beetje kunt verdwalen. Er zijn geasfalteerde paden waarover een invalide in zijn zware rolstoel naar een mooi plekje gebracht kan worden om te genieten van de natuur en een praatje te maken met bekenden.

Als kind speelden we in de Bosjes, later namen we onze kinderen mee er naar toe en nu onze kleinkinderen. En of we nu met kleine kinderen of met de hond gaan, er zijn overal ontmoetingsplekken waar we ongedwongen een praatje kunnen maken.

En nu is er het plan dat de Scheveningse Bosjes onderdeel gaat maken van het Internationale Park, waarin ambtenaren van internationale instituten zich in Den Haag net zo thuis zullen kunnen voelen als in grote steden elders op de wereld waar ze gewerkt hebben en waarheen ze over een paar jaar weer zullen vertrekken.
Daartoe wordt de natuur in het toekomstige Park verstedelijkt met een netwerk van brede betonnen wegen, met straatverlichting, asfalt wegen, horeca in alle denkbare formaten en ‘reuring’ die ontwikkeld kan worden door geïnteresseerde ondernemers. De ‘reuring’ komt in een ring om het ‘rust’ gebied heen te liggen. Hoe rustig en natuurlijk zal het daar zijn met reuring rondom en doorgaande verlichte wegen er doorheen?
Het plan voorziet ook in een nieuw te graven beek met een betonnen speelvijver. Wie gaat de kwaliteit van dat water controleren en het water schoon en gezond houden?

Heel veel bomen en struiken zullen gerooid worden om het nu zo natuurlijke duinbos tot Park te verstedelijken. De gemeente maant burgers hun voor- en achtertuintje niet te betegelen, maar ontwikkelt tegelijkertijd het plan bospaden royaal met beton en asfalt te beleggen.

De Teldersweg is een drukke vierbaansweg die dwars door het toekomstige Park loopt, tussen de Bosjes en de Waterpartij. Wanneer de Rotterdamse Baan klaar is zal de verkeersdrukte op de Teldersweg nog groter worden, met nog meer verkeersgeraas en uitlaatgassen. Het Plan voorziet in fietsers- en voetgangerstunnels onder de Teldersweg door … Een veel betere manier om van Scheveningse Bosjes en Waterpartij een eenheid te maken vind ik het voorstel om vanaf de Scheveningseweg tot aan Madurodam de Teldersweg door een tunnel te laten lopen, met daar overheen een groen gebied met voetgangers- en fietspaden. Daardoor kan het bosgebied op een mooie, natuurlijke manier overgaan naar het open landschap rond de Waterpartij. Dat lijkt me een echte verbetering en verfraaiïng van het Haagse parklandschap. De Scheveningse Bosjes, de Waterpartij en het Westbroekpark hebben dan niet meer nodig dan heel goed onderhoud en handhaving.

M.C. Meyer

de foto van de buizerd is van Maurits Burgers

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Eén reactie op “Mevrouw M.C. Meyer

  1. Heerlijk verhaal van een betrokken Dame en tevens, volgens mij en vele anderen een idee om de Teldersweg
    proberen een stuk te overkluizen al is het maar 50 meter breed met voet en fietspaden .
    Dat moet toch te realiseren zijn.

    Ronald Schippers Alter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *