waarheid

De waarheid: niet 1.000 maar 16 bomen!

In de AD Haagsche Courant van 23 september 2017 zei wethouder Revis ‘Tegen activisten zeg ik: Laten we het gewoon eens met de waarheid proberen’.

In het artikel vertelde hij daarna wat volgens hem de waarheid was: de afgelopen drie jaar kwamen er in Den Haag 1.000 bomen bij. Maar is dat de waarheid? Wij, door de wethouder aangesproken activisten, gingen er naar op zoek.

Eerst de gegevens die de wethouder gaf naar aanleiding van de vragen over gekapte bomen van Groenlinks:

hoeveel-straatbomen

Er zijn volgens zijn antwoorden in de afgelopen drie jaar niet 1.000 maar 350 bomen bijgekomen. En sinds 2012 zouden er ook niet 1.000 maar 750 bomen bijgekomen zijn. Maar … de genoemde getallen zijn niet in de Programmarekeningen terug te vinden. Nergens staan totalen. In de Programmarekening van 2012 wordt het aantal 115.900 niet genoemd. Er staat alleen hoeveel bomen er gekapt en geplant zijn. Dus deze cijfers zijn verzonnen, uit de duim gezogen en niet waar. Alleen in de Programmarekening van 2016 staat plotseling een ‘nulmeting’. Het is een raadsel waar die op gebaseerd is.

schermafbeelding-2017-09-24-om-17-56-12

Daar is trouwens toch al iets raars mee, want het populierenvervangingsplan komt natuurlijk bovenop de reguliere kap dus die 250 populieren moeten opgeteld worden bij de 1.376 (in de reeks een ‘normaal’ getal zoals we zullen zien), maar goed, wij willen niet vervelend zijn en gaan uit van de door de wethouder verstrekte 1.376. Dat klopt ook niet natuurlijk want volgens de beantwoording van de vragen van Groenlinks moet die 1.376 eigenlijk 5.681 zijn, maar OK, wij gaan nu even voor onze zoektocht naar de waarheid uit van de cijfers van de wethouder.

We hebben alle Programmarekeningen van de afgelopen 10 jaar nagekeken.

Programmarekening 2012
prgrek2012

Programmarekening 2013

prgrrek2013

Programmarekening 2014
prgrek2014

Programmarekening 2015
pregrek2015

Nergens een totaal van bomen. In de Programmarekeningen staan alleen cijfers van gekapte en geplante bomen. We zetten hier de cijfers van de afgelopen 5 jaar onder elkaar:

schermafbeelding-2017-09-25-om-01-55-49

Daar zie je dus ook dat de cijfers die de wethouder in antwoord op de vragen van GroenLinks gaf niet juist zijn. Dat was niet ‘de waarheid’ maar verzonnen en uit de duim gezogen. De cijfers uit de Programmarekeningen wijzen uit dat er sinds 2012 geen 1.000, ook niet 750, maar slechts 231 bomen en de afgelopen drie jaar er om precies te zijn 16 bomen bijgekomen zijn.

 schermafbeelding-2017-09-25-om-10-49-31

Goed, dat klopt natuurlijk ook niet want er zijn duizenden bomen meer gekapt dan in de Programmarekeningen staat,  http://www.laatmijstaan.nl/messages/gemeente-komt-met-cijfers-laat-mij-staan-nl-heeft-gelijk/  en

schermafbeelding-2017-09-25-om-02-56-34

maar als je nou een officieel (maar onwaar) getal wil hebben dan is dat dus 16. En geen duizend.

In de Programmarekeningen van de jaren daarvoor staan ook geen totalen dus we hebben niets gevonden wat die plotselinge ‘nulmeting’ 116.500 die in de Programmarekening 2016 staat kan herleiden, verklaren of ondersteunen. Onzes inziens is dat een volkomen slag in de lucht, niet alleen omdat onze wethouder in 2016 steeds zei dat er 116.000 straatbomen waren, wat al nergens uit op te maken is, maar vooral omdat die 500 méér bomen helemáál niet door de cijfers worden ondersteund.

En er wordt niet in vermeld hoeveel bomen er gekapt zijn. Men spreekt in 2009 wat vaag over 500 – 700 bomen die door storm e.d. uitvallen maar meer staat er niet in. Maar het is wel interessant dat in die jaren veel meer bomen zijn geplant dan in de jaren dat Revis wethouder is: in 2011 zijn 1.050 bomen geplant, maar 3.700 in 2010 en 2.000 bomen in 2009. Men zegt daar steeds dat een achterstand wordt ingelopen maar hoe groot die achterstand is in vergelijking met wat wordt niet vermeld. Ook is er in die jaren een heel programma om bomen in tuinen te planten.

Tot zover de duizend bomen van wethouder Revis.
We hebben het geprobeerd en het is niet waar wat hij zegt. Er zijn in de afgelopen drie jaar geen 1.000 bomen bij gekomen. Er zijn volgens zijn eigen cijfers in de afgelopen drie jaar 16 bomen bij gekomen.

En dat is ook al niet waar. We zijn duizenden bomen kwijt.

 

link naar de Programmarekeningen
https://www.denhaag.nl/nl/bestuur-en-organisatie/feiten-en-cijfers/programmarekening-jaarrekening-jaarverslag-en-kwartaalcijfers-iv3.htm

beantwoording vragen GroenLinks

ranglijst_groenste_gemeente WUR 2017

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *