dscn2407

De Scheveningseweg kaal? DAT NOOIT!

Op de Scheveningseweg moet een nieuw tramspoor komen. Het spoor verzakt, dat is onveilig en omdat de stelmechanismen in de poeren verroest zijn kunnen ze dat niet bijstellen.
Er komt ook een nieuwe tram. Twee vliegen in één klap.

Maar hoe doen we dat met behoud van de bomen?

Wij willen geen herhaling Nieuwe Parklaan en wij willen niet ‘herinrichten’ Scheveningseweg; dat was een belangrijk onderdeel van het Ambitieplan Internationaal Park dat ‘definitief’ ingetrokken is omdat heel veel mensen juist tegen dat herinrichten Scheveningseweg protesteerden (zie de brieven op deze website).

Maar de wethouder (Tom de Bruijn, D66, Verkeer) kiest voor de betonbak zoals die ook op de Nieuwe Parklaan is geplaatst en daar alle bomen kostte. Dat is de makkelijke weg. In dat voorstel wordt gesproken over een verschoven spoor. Let op: dat spoor wordt verschoven omdat de betonbak ter weerszijden van het spoor een meter uitsteekt. Dus het spoor wordt niet verschoven om de bomen te sparen, maar om de betonbak te kunnen leggen!

Om die betonbak te leggen moet er gegraven worden, zeker aan de kant van het bos omdat daar de grond niet ingeklonken is, zo’n 1,5 meter diep, voor het leggen van een zandbed (cunet) om die betonbak te dragen, anders ligt hij op zachte bosgrond en zou kunnen breken. Dat graven betekent niet alleen dat de bosgrond verwijderd wordt (!) maar ook dat de boomwortels zullen worden afgezaagd en dat betekent dat ALLE bomen links en rechts langs het spoor gekapt zullen moeten worden net zoals op de Nieuwe Parklaan is gebeurd (want ook daar was een variant gekozen waarbij ‘zoveel mogelijk bomen behouden zouden worden’ maar waar toch alle bomen zijn gekapt). Op die betonbak komt een laagje gras maar er kan verder nooit meer iets groeien.

De Scheveningseweg zal kaal zijn. En dat zeker de eerste 50 jaar.

DAT NOOIT!

De Scheveningseweg is een icoon van Den Haag. Een monument. Aangelegd in opdracht van Jacob Cats door Constantijn Huygens in 1653. De eerste bestrate weg buiten de bebouwde kom. De verbinding tussen Den Haag en Scheveningen. Internationaal bekend en beroemd om haar romantisch lommerrijk uiterlijk. De Scheveningseweg ligt in een gebied dat Rijksbeschermd is, behoort tot de Stedelijke Groene Hoofdstructuur en valt onder de Wet natuurbescherming en de Beheersverordening voor dat gebied.
Dat is de zwaarst mogelijke wettelijke bescherming.

Wij vinden daarom dat we alles moeten doen om het aanzicht en dus de bomen op de Scheveningseweg voor Den Haag te behouden en te bewaren. Wij willen dat anders doen met dat nieuwe tramspoor. Wij willen in de luwte van de bestaande poeren stalen palen (geen betonpalen zoals in het Raadsvoorstel staat) slaan, dan hoeven we niet te graven of grond te roeren en maken geen boomwortels kapot, op die palen een dwarsbalk en daarop een betonplaat met het spoor, zodat (bijna) alle bomen kunnen blijven staan.

En anders komt die tram er maar niet.
Want de bomen moeten blijven staan!

BEHOUD DE SCHEVENINGSEWEG!

Het Raadsvoorstel  schevemingseweg-standpunt-college-over-advies-denktank-5

Lees ook het advies van SOS Den Haag zoals dat als Bijlage 17 aan het Advies is toegevoegd
advies-sos-den-haag-scheveningseweg

En ons eigen Advies: http://www.behoudscheveningsebosjes.nl/berichten/advies-denktank-scheveningseweg/

 

facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

5 reacties op “De Scheveningseweg kaal? DAT NOOIT!

  1. Ik ben in 1940 geboren in Scheveningen. Zelfs in de oorlog was men redelijk fatsoenlijk ten opzichte van het Scheveningse Weg. Ik vind dat deze wethouder ( is hij een Hagenaar ?) moet weten dat mensen nadat scheveningen weer was opengesteld in tranen langs deze weg liepen, waarlangs spoedig ook weer de open tram van lijn 8 zou rijden. Ik vind dat NDO 66 van deze weg af moete blijven (NDO66= niet democratische onbenullen66) ee3n partij waravan ik in de oertijd, inde late jaren zestig, nog hoofdbestuurslid was het ernstig laat afweten. Ik vermoed dat de wethouder niet opgewassen is tegen technocratische ambtenaren en niet zijn politiuek gewicht in de schaal gooit, zoals Wim Kok deed bij het leggen van een treintunnel onder het groene hart.

  2. Hou het in de gaten maar hoe realistisch is dat beeld nou, dat de bomen verdwijnen? Spoor van tram 11 ad Conradkade is vernieuwd voor de nieuwe tram, maar heeft toch geen boom gekost en is bijna even groen gebleven.

    • maar daar stond ook 1 rij bomen langs het spoor. dus daar konden ze net als op de Koninginnegracht schuiven en aanpassen. dat kan op de Scheveningseweg niet. zodra je daar gaat schuiven om 1 bomenrij te sparen gaat de tegenoverliggende rij bomen om.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *